Door Harbert ter Horst
Met het opschorten van een overeenkomst kunt u een partij dwingen zijn verplichtingen na te komen. Maar mag dit zomaar en wat zijn de risico’s?
Welke mogelijkheden zijn er indien de partij waarmee u een overeenkomst hebt gesloten zijn afspraken niet nakomt? Deze vraag wordt in de praktijk regelmatig aan ons gesteld, echter vaak pas op het moment dat de klant al heeft besloten zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen op te schorten.
Indien u uw verplichtingen opschort terwijl u daartoe niet bevoegd bent, loopt u het risico aansprakelijk te worden gesteld door uw contractspartij voor de schade die deze partij lijdt als gevolg van de onterechte opschorting.
Opschorten werkzaamheden mag niet zomaar
Om uw werkzaamheden te mogen opschorten moet er bijvoorbeeld sprake zijn van een zogenaamde ‘opeisbare vordering’ op uw contractspartij. U hebt dus niet het recht om uw werkzaamheden op te schorten, omdat uw factuur niet binnen 45 dagen betaald wordt – terwijl u met uw contractspartij een betalingstermijn van 60 dagen bent overeengekomen.
Daarnaast dient opschorting altijd in verhouding te staan met de verplichting die door uw contractspartij niet wordt nagekomen.
Tot slot dient er voldoende samenhang te bestaan tussen enerzijds uw vordering en anderzijds de verplichting van uw contractspartij.
Opschorten overeenkomst effectief middel
Het opschorten van uw verplichtingen kan een effectief middel zijn om uw contractspartij ertoe te bewegen zijn verplichtingen na te komen. Ga echter wel altijd na of opschorten in uw specifieke situatie is toegestaan. Neem daarom tijdig contact op met Te Biesebeek Advocaten.
Over Harbert ter Horst
Mr. Ter Horst is partner bij Advocaten in Zwolle en gespecialiseerd in incasso’s en het ondernemingsrecht. Hij adviseert ondernemers bij overnames, fusies en saneringen. Daarnaast houdt hij zich bezig met het algemeen verbintenissenrecht en de problematiek rondom bestuurdersaansprakelijkheid.